۷ نکته کلیدی در راه اندازی استارت آپ ها
۷ نکته کلیدی در راه اندازی استارت آپ ها
۱ – ابتدا درباره اینکه قبلا مشابه ایده شما توسط شخص ، شرکت و یا گروه دیگری اجرا نشده باشد به طور کامل تحقیق کنید. چرا که اکثرا ایده ای که به ذهن ما خطور کرده و برای ما جذاب است ممکن است قبلا به ذهن افراد دیگری هم رسیده باشد.
۲ – حجم بازار و سطح رقابت و رفتار مخاطب و مصرف کننده را به طور دقیق محاسبه و رصد کرده و زنجیره ارزش پیشنهادی خود را به طوری که بیشترین ارزش افزوده را با مناسبترین قیمت ارائه کند طراحی کنید. فراموش نکنید که استارتاپهایی که منجر به صرفه جویی هزینه ای و زمانی برای مخاطب می شوند و گزینه های متنوعی را در اختیار وی قرار می دهند از اقبال بیشتری برخوردارند.
۳ – درباره نیازهای مخاطبین هدف خود به طور کامل تحقیق کنید و ببینید که ایده شما قرار است کدام نیاز آنها را براورده کند و آیا این امر برای آنها از اولویت برخوردار بوده و یا حاضر هستند به خاطر رفع این نیاز مشتری شما شوند؟
۴ – پس از توسعه کامل ایده و برنامه ریزیهای اجرایی ، سرعت عمل در راه اندازی استارت آپها به شدت ضروری است . معما چو حل گشت آسان شود . یادمان باشد که ممکن است افرادی چابکتر از ما در کمین کشف ایده های ما و اجرای آن با سرعتی بیش از ما باشند.
۵ – از بابت تامین بودجه کافی چه از جیب خود و چه از محل سرمایه گذار کسب اطمینان کنید . اگر ایده دارید ولی سرمایه ندارید همواره حواستان به کسانی که سرمایه دارند ولی ایده ندارند باشد چراکه آنها توانایی تحقق ایده های شما را دارند و امروزه دزدیدن ایده از دزدیدن سرمایه به مراتب آسانتر است.
۶ – مسائل قانونی و حقوقی را جدی بگیرید . حتما ایده ، برند و سایر مسائلی را که تحت مالکیت شماست را به نام خود ثبت کنید . در هنگام تامین سرمایه و یا مشارکت با VC ها و سایر نقش آفرینان استارت آپی حتما قراردادهای محکم همه جانبه منعقد نموده و از اینکه زیربار بندهای یکطرفه نروید هراسی نداشته باشید.
۷ – داشتن تیم متخصص به اندازه داشتن ایده و سرمایه حائز اهمیت است . برون سپاری و اتکا به غیر در زمینه های کلیدی و تخصصی یکی از عوامل اصلی فروپاشی استارت آپها است.
تهیه و تنظیم : علی منیری