a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت.
نزد فصلنامه مکتب گفتگو محفوظ است.

021-88200417

تماس با ما

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

گفتگوی اختصاصی، آقای علی بابایی (مدیرعامل هلدینگ صنعتی صبا)

فصلنامه مکتب گفتگو > شماره پنج  > گفتگوی اختصاصی، آقای علی بابایی (مدیرعامل هلدینگ صنعتی صبا)

گفتگوی اختصاصی، آقای علی بابایی (مدیرعامل هلدینگ صنعتی صبا)

 

شایسته سالاری؟؟

گفتگوی اختصاصی مکتب با جناب آقای مهندس علی بابایی مدیرعامل هلدینگ صبا

 

لطفا معرفی مختصری از خودتان و هلدینگ صبا بفرفایید:

اینجانب علی بابایی دانش آموخته  رشته مهندسی صنایع و کارشناس  ارشد مدیریت بازرگانی  که حدودا  ۲۲ سال سابقه  خدمتگزاری در صنعت کشور دارم  ، ۱۴ سال در شرکت هوندای ایران در کنار مدیران ژاپنی در پستهای  مدیر کارخانجات ، مدیر برنامه ریزی ، معاون بازرگانی و عضوهیأت مدیره این شرکت  انجام وظیفه کرده ام و همچنین معاون صنایع کوچک استان تهران ، معاون صنایع کوچک استان البرز و معاون  برنامه ریزی  و پشتیبانی شهرکهای صنعتی استان  البرز بوده ام و به درستی آشنایی کامل به صنعت کشور داشته و به مشکلات بخش صنعت آگاهی کامل دارم.هم اکنون نیز مدیر عامل  مجموعه صنعتی صبا برودت پارس هستم.

 

این مجموعه جزء  بزرگترین تولیدکنندگان  تجهیزات برودتی و سردخانه ای بزرگ صنعتی مـی باشد ، این مجموعه ، قابلیت تولید  انـواع  مبدلهای برودتی  و حرارتی  را که مشابه  داخــلی ندارند وجود دارد، مشتریان عـمده  این شرکت ، صنایع غذایی ، نفت و گاز ، صنایع پروتئینی و تجار میوه و صنایع غذایی و پروتئینی می باشد.

 

  صنعت برودت ، صنعت بسیار مهم و حائز  اهمیتی برای هر کشوری است ، این شرکت توانسته است با آشنایی و بکارگیری جدید ترین فناوریها ،حدود ۴۰۰ پروژه  بزرگ در ایران  اجرا نماید. از اقدامات این شرکت ثبت اختراع  دستگاه یخسازلـوله ای است که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است که این مرهون زحمات همکاران خوب و ارزشمندمان می باشد.

به عنوان یک مجموعه بزرگ صنعتی که محصولات صصنعتی تولید  میکند قطعا نیروی انسانی به عنوان یکی از منابع کلیدی شرکت شما محسوب میشود.چالش های اصلی شما در حوزه منابع انسانی چیست و برای آنچه راهکارهایی را اندیشیده اید؟

 یکی از منایع ۵ گانه تولید (۵M)نیروی انسانی(Man)  می باشد که بنظر اینجانب  مهمترین منبع تولید ، نیروی انسانی است ، این صنعت به جهت رشد سریع در دنیا همواره نیازمند اطلاعات روز بوده و یکی از چالشهای این صنعت ، ارتباط ضعیف بین صنعت(تجربه) و دانشگاه(علم روز) می باشد که در این مجموعه سعی می شود  این ارتباط تقویت گردد، به نحویکه  محور توسعه منابع انسانی « آگاهی و  آشنایی به علم روز »در این صنعت  می باشد . این مجموعه همواره  با دانشگاهها  در ارتباط بوده و جهت تبادل  تجربه  و علم از از کار آموزان دانشگاهی استقبال می نماید.

چالش دیگر در حوزه منابع انسانی ،تناسب دستمزد های پرداختی با توانایی های نیروی انسانی است. حاشیه سود این صنعت به حدی پایین است که قدرت پرداخت دستمزد های بالا برای کارفرمایان این حوزه بسیار سخت است در حالیکه افرادیکه در این صنعت بکار گرفته می شوند دارای توانایی های خاص و ویژه هستند، لذا عدم تناسب دستمزد  پرداختی با توانمندیهای افراد ، چالش بسیار مهمی است که ما با برقراری سیستم انگیزشی و سعی در کاهش قیمت تمام شده با طراحی بهینه ، در تلاش هستیم  این موضوع را بطور  کامل حل کنیم.

 

با توجه به مشکلات اخیری که در کشور و در پی جهش ناگهانی قیمت ارز و قطع همکاری برخی کشورها با ایرانرخداده، بسیاری از شرکت ها سیاست های انقباضی را در پیش گرفته اند و روی به تعدیل نیرو و قطع همکاری با کارکنان آورده اند.در این شرایط استراتژی شما در حوزه جذب و توسعه نیروی انسانی چیست؟

ما  همواره توجه بیشتری نسبت به کفه در آمد های شرکت می نماییم  و نیم نگاهی هم به کاهش هزینه ها داشته ایم، بر خلاف تصور برخی از مدیران که در اولین گام جهت کاهش هزینه ها دست به تعدیل نیروی انسانی زده و سیاست انقباضی در این زمینه  پیش می گیرند ، ما معتقد هستیم  این آخرین راه حل است و نه اولین راه حل، چون با حضور نیروی انسانی و مشارکت همگانی شاید بتوان راهکارهایی مناسبی را جهت برون رفت از مشکلات بوجود آمده پیدا کرد، اما چنانچه علی رغم  این تلاشها  نتوانیم  مشکلات  را حل نمائیم آخرین راه گریز را تعدیل نیروی انسانی می دانیم و از طرفی وظیفه اجتماعی ما ایجاب می نماید  حتی الامکان از این روش جهت حل مشکلات استفاده ننمائیم و تا امروز هم در  این زمینه موفق بوده ایم و با کمک و مشارکت و مشورت همکاران  توانسته ایم از بحرانها به سلامت عبور نماییم.مصداق این موضوع  در مدیریت مشارکتی این مجموعه متبلور است.

 

تا چه حد به اثربخش بودن آموزش در ارتقاء بهره وری کارکنان و توسعه توانمندی ایشان اعتقاد دارید و شرکت شما در این خصوص چه اقداماتی را به انجام رسانیده است؟

 امروزه  سرعت توسعه علمی  صنعت دنیا بگونه ای است که هیچ کس نمی تواند  منکر اثر بخشی آموزش در صنعت شود ، بنا بر این ما نیز از این قائده   مستثنی  نیستیم  و اینجانب شخصاً اعتقاد راسخی به مفید بودن و موثر بودن آموزشهای حین کار ولزوم ارتباط  تنگاتنگ  با مراکز علمی داریم.

 در این خصوص سعی شده است نیاز سنجی آموزشی هر شغل انجام و افراد برای آموزشهای مختلف به مراکز علمی خارج از شرکت از قبیل سازمان  مدیریت صنعتی ،دانشگاهها و….. معرفی گردند.

 

 

به نظر شما ویژگی منابع انسانی ایده آل درحال حاضرچیست و در آینده چه خواهد بود؟

 نیرو انسانی ایده ال به کسی گفته می شود که وظائف خود را  ورای آنچه برایش تعریف شده است  انجام می دهد ، بنابر این  دانش روز ، تجربه کافی   تعهد اخلاقی و اجتماعی، خلاقیت و نو آوری ، می تواند  از مشخصه های بارز  یک نیرو انسانی ایده ال باشد.  بدیهی است با سرعت  پیشرفت روز  افزون  در صنعت و پیدایش رباتهای جدید ، در آینده نزدیک نیروی انسانی برای پیدا کردن جایگاه مناسب خود باید ویژگی های منحصر به فردی  را در خود ایجاد نماید و ویژگی های فکری  او اهمیت  بالاتری  پیدا  می کند. بنا بر این  بایستی در آینده، نیروی انسانی  مغز متفکر سازمان  بوده  و و امور اجرایی توسط رباتها انجام شود . بنظر اینجانب  نیروی  انسانی آینده  با نیروی انسانی فعلی، فرسنگها فاصله خواهد داشت.

 

 

چشم انداز و آینده اقتصادی کشور را چگونه میبینید؟

علی رغم چالشهایی که  طی چند سال اخیر در اقتصاد کشور ایجاد شده است بنظر می رسد چنانچه دولتمردان  این سرزمین بتوانند  در بازی های سیاسی بین المللی تصمیمات درستی اتخاذ نمایند ، این کشور با داشتن منابع انسانی جوان و قدرتمند و منابع طبیعی فراوان ، میتواند جایگاه مناسبی را در جهان ایجاد نماید. بدیهی است  تعاملات  بین المللی  شرایط کنونی در دنیایی که آنرا  دهکده جهانی  می نامند ، بسیار حائز اهمیت است بنا بر این موضع گیری های درست جهت  صیانت از منابع کشور می تواندراهگشا باشد.

 

 

اگر به تجربیات خود در طول مدت کاری رجوع کنید به نظر شما گفتمان غالب مدیریتی در کشور چه باید کرد؟

 کشور زمانی می تواند راه توسعه پیشرفت  را به سرعت  طی نماید  که نیرو انسانی  شایسته ای داشته  باشد  بنا بر این جهت  موفقیت « گفتمان مدیریتی کشور بایستی بر مبنای شایسته سالاری و  انتخاب  و انتصاب، صرفا بر مبنای شایستگی  باشد» و بعبارتی  می توان  گفت  در صورتی  استفاده  بهینه  از منابع انسانی بعمل خواهد آمد  که جذب و بکارگیری  نیروی انسانی  می بایستی  کاملاً متناسب با  نیازمندیهای  سازمان باشد.

3 دیدگاه

  • شاهین بابایی
    پاسخ دسامبر 22, 2019 در 1:20 ق.ظ

    سلام و خسته نباشید خدمت تمامی زحمت کشان هلدینگ صنعتی صبا، اعم از کوچیکترین عضو و بزرگترین عضو مخصوصا عرض ادب خدمت مدیر عامل محترم آقای دکتر علی بابایی ، بهترین الگوی اینجانب در تمام مراحل زندگی است ،وجود این شخصیت بزرگ ودانا بی شک افتخار زیباییست برای تمامی جوانان این مرز و بوم به ویژه شخص اینجانب!امیدوارم آقای دکتر بابایی درتمامی مراحل پیشتاز وباعث افتخار ما جوانان باشند!!!! باتشکر بدرود!!!!!

  • عای بابایی
    پاسخ جولای 30, 2020 در 12:12 ق.ظ

    با سلام خدمت عزیز بزرگوار شاهین بابایی.
    متاسفانه من شما را بجا نیاوردم .امیدوارم در زندگی شخصی و حرفه ای موفق و موید باشید.علی بابایی

  • علی بابایی
    پاسخ جولای 30, 2020 در 12:14 ق.ظ

    با سلام.از شاهین عزیز سپاسگزارم .
    من شما را بجا نیاوردم .به هرحال هر کجا که هستید موفق و سلامت باشید .
    علی بابایی

دیدگاه خود را بنویسید