a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت.
نزد فصلنامه مکتب گفتگو محفوظ است.

021-88200417

تماس با ما

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست
 

گفتگوی اختصاصی، آقای فرنام عسگرپور (مدیرعامل شرکت ساسان)

فصلنامه مکتب گفتگو > شماره پنج  > گفتگوی اختصاصی، آقای فرنام عسگرپور (مدیرعامل شرکت ساسان)

گفتگوی اختصاصی، آقای فرنام عسگرپور (مدیرعامل شرکت ساسان)

مزیت های بالقوه رقابتی

جناب آقای عسگرپور مدیرعامل محترم شرکت ساسان

 

  • ضمن عرض سلام و با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزار خواهم بود تا به عنوان سوال اول ابتدا کمی از سوابق مدیریتی و اجرایی خود و تاریخچه شرکت برای ما صحبت فرمایید.

 با سلام و عرض تشکر از مؤسسه فرهیخته آموزش عالی گفتگو امیدوارم تلاش های شما در امر آموزش عالی موجبات ارتقاء سطح دانش و مهارت مدیران علی الخصوص در حوزه صنعت را فراهم آورد. شرکت ساسان یکی از باسابقه ترین شرکتهای نوشابه سازی در ایران و خاورمیانه می باشد که در سال ۱۳۳۴ به همت بخش خصوصی تاسیس شده است.

 

عمده فعالیت شرکت تولید نوشابه های گازدار، ماءالشعیر ، آب آشامیدنی و در آینده نزدیک آبمیوه می باشد. پس از انقلاب این شرکت در اختیار مؤسسه جامعه الزهرا بوده و در سال ۸۸ به بخش خصوصی واگذار شده است و هم اکنون نیروی شاغل مستقیم مجموعه بالغ بر ۱۵۰۰ نفر می باشد. این شرکت کیفیت محصولات خود را مرهون توانایی، تجربه و مسئولیت پذیری کارکنان خود می داند. محصولات این شرکت در دو دسته برند پپسی بین الملی و برند ملی پارسی تولید می شوند.

 

اینجانب قبل از شرکت ساسان به مدت ۶ سال در دو شرکت در زمینه های تولید شیشه خودرو و دستکش های خانگی و صنعتی مشغول به فعالیت بوده ام. از ۹ سال قبل در شرکت ساسان در سمت های مدیر واحد برنامه ریزی و انبارها، مدیر واحد مهندسی صنایع، قائم مقام مدیر عامل و در حال حاضر به عنوان مدیر عامل مشغول به فعالیت می باشم. دانش آموخته کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی و در حال اتمام تحصیلات دوره دکتری در رشته مدیریت تکنولوژی می باشم.

 

  •  پپسی یک برند آمریکاییست ، آیا این موضوع برای شما که این محصول را در ایران تولید می کنید چالش یا دردسری ایجاد نموده یا خیر؟

همانطوری که استحضار دارید اخذ برند بین المللی و به طور ویژه تحت لیسانس تولید کردن محصولات بین المللی دارای مراحل خاصی است که می بایست طی شده و در نهایت منجر به صدور مجوز از طرف ارگانهای دولتی داخلی و همچنین در کشور طرف مقابل گردد. بنابراین در زمان شروع فعالیت مجوزهای لازم از وزارت محترم خارجه، وزارت صنایع، وزارت بهداشت، استاندارد و سایر ارگان های مرتبط اخذ شده و وقتی یک فعالیت کاملا قانونی باشد در کشور جمهوری اسلامی ایران هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد. ضمن اینکه مراودات شرکت ساسان فقط با یک شرکت اروپایی در کشور ایرلند می باشد و ما هیچگونه تبادل تجاری با کشور ایالات متحده آمریکا نداریم.

 

  •  تاثیر اتفاقات اقتصادی اخیر خصوصا بعد از کاهش چشمگیر ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم را بر بازار مصرف محصولات شرکت خود چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئناً افزایش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر روی بهای مواد اولیه وارداتی که با ارز وارد می شود دارد و به تبع آن قیمت محصولات تولید شده با مواد اولیه وارداتی به شدت بالا خواهد رفت. البته باتوجه به اینکه محصولات تولیدی ما مشمول قیمت گذاری می باشند امکان افزایش قیمت با نرخ های جدید نمی باشد. در صورت ادامه نوسانات قیمت ارز و متعاقب آن بحث تورم ، باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد، مگر اینکه حمایت های خاصی از طرف دولت جهت حفظ قدرت خرید به دهک های پایین درآمدی شود .

 

  • آیا کاهش درامدهای احتمالی و چالشهای ایجاد شده شما را به سمت تصمیمات انقباضی همچون تعدیل نیرو سوق خواهد داد یا خیر؟

خیر با سیاست های اعمال شده در مجموعه و تأمین مواد اولیه تولید با همه معضلات موجود این روزهای صنعتی خوشبختانه تا کنون به سمت سیاست های انقباضی و تعدیل نیرو نرفته و امیدواریم در آینده هم این اتفاق روی ندهد.

 

  • در چنین شرایطی که نرخ ارز رشد چشمگیری داشته آیا در فرایند تامین مواد اولیه خصوصا اسانس مشکلی برای شما ایجاد شده یا خیر و همچنین حمایتهای دولت و نهادهای ناظر از صنعت را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

بله مطمئناً به طور مستقیم در قیمت عصاره های وارداتی مؤثر بوده و علاوه بر افزایش بهای مواد وارداتی و تأثیراین نهاده در بهای تمام شده و به نسبت سنوات قبل حجم بسیار بیشتری از سرمایه در گردش سازمان درگیر واردات خواهد شد. اما آنچه بیشتر باعث مشکلات شش ماهه اخیر گردید تغیرات سریع در مقررات و دستورالعمل های مربوط به امور بانکی و گمرکی بود که موجب رسوب مواد اولیه وارد شده در گمرک و گاهاً کمبود مواد اولیه در شرکت ها گردید و امیدواریم با ایجاد رویهای ثابت با دیدگاه فرآیندی (از ابتدا تا انتهای پروسه در حوزه واردات در آینده شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.

  •  برنامه شما برای توسعه اقتصاد سبز و ارتقای سلامت جامعه از طریق تولید محصولات سالم چیست؟ آیا برنامه ای برای تولید محصولاتی غیر از محصولات کنونی که در افکار عمومی جامعه مضر شناخته می شوند دارید؟

 در دوره بعد از خصوصی سازی در حوزه اقتصاد سبز شرکت ساسان موفقیت های قابل توجهی داشته که شامل کاهش آلاینده های صنعتی از طریق حذف تولید شیشه های گردشی و جایگزین نمودن شیشه های یکبار مصرف با قابلیت بازیابی ۱۰۰ % ، جایگزین نمودن محصولات شیشه ای با حذف قسمتی از محصولات PET, اضافه نمودن محصول ماءالشعیر، اضافه نمودن محصول آب آشامیدنی، آبمیوه و ایجاد یک سیستم تصفیه فاضلاب مدرن و به روز جهت تصفیه پساب های صنعتی و در حد قابل استفاده در کشاورزی و آبیاری بوده است.

 

همانطوریکه عرض کردم همه محصولات این شرکت نوشابه نیست و همه نوشابه های تولیدی قندی نیست. بنابراین آنچه ملي نظر شما می باشد یک نوع عدم اطلاع رسانی دقیق به مصرف کننده نهایی در خصوص نوشیدنی ها می باشد و مصرف کننده می تواند با توجه به نیاز از بین طیف وسیعی از محصولات گروه پیسی و پارسی، محصول مورد نظرش را انتخاب نماید.

 

 

  •  برنامه رقابتی شما برای توسعه صادرات و رقابت با محصولات و برندهای خارجی داخلی و بین المللی چیست؟

با توجه به محدودیت های پیسی بین الملل در خصوص تقسیم بندی مراکز تولید و فروش، امکان صادرات محصولات پپسی وجود ندارد. در خصوص محصولات پارسی نیز با توجه به تراکم جمعیت در استان تهران و استان های همجوار در حال حاضر امکان عرضه در بازارهای خارجی وجود ندارد.در عرصه رقابت نیز سیاست خاصی جز ارتقاء کیفیت و جلب رضایت مستمر مشتری در هر زمان و مکان مورد نظر سازمان نمی باشد.

 

  • به نظر شما گفتمان مدیریتی غالب در کشور چه باید باشد؟

 با نگاهی به اسناد بالا دستی علی الخصوص سند چشم انداز در شرایط فعلی گفتمان توسعه با توجه به مزیت های بالقوه رقابتی می تواند گفتمان غالب مدیریتی باشد به طور مثال در حوزه صنایع تبدیلی غذایی و کشاورزی می توان با الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه نظیر چین و هند نقشی اساسی را در توسعه به ویژه در حوزه توسعه کشاورزی اعمال نمود. آنچه در حال حاضر مشهود است مصرفي محصولات کشاورزی به صورت خام و صادرات آن به صورت خام می باشد و گاهاً به دلیل نداشتن امکانات نگهداری و فرآوری مناسب معدوم سازی می شود و چنانچه این محصولات فرآوری شود هم قسمت اعظمی از نیاز به وارداته غذا را برآورده نموده و هم می تواند حصادراتی با ارزش نهایی بیشتر نصیب کشور گرداند. هدایت سرمایه گذاران به پخش، ایجاد زیرساخت های R&Dاز طریق حمایت از شرکتهای دانش بنیان و اعزام نیروی متخصص جهت جذب دانش جدید در این زمینه و سایر حمایتهای دولتی می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. .

 

از این الگو می توان در سایر حوزه هایی که ظرفیت ها و توان بالقوه در سطح ملی وجود دارد استفاده نمود.

2 دیدگاه

  • میثم علیزاده لشکانی
    پاسخ دسامبر 2, 2020 در 10:56 ب.ظ

    با آرزوی موفقیت برای شرکت قدیمی و معتبر ساسان و همچنین مدیریت محترم این شرکت جناب آقای عسگرپور، جوانی سختکوش و با پشتکار و سابقه مدیریتی عالی از خطه نخبه خیز اشکورات 😍

  • ناصر یوسفی
    پاسخ دسامبر 7, 2020 در 12:38 ب.ظ

    آفرین بر این مدیر جوان و توانمند من اطمینان دارم کشور با مدیران جوانی چون شما به رشد و شکوفایی خواهد رسید

دیدگاه خود را بنویسید