a

Facebook

Twitter

کپی رایت 2018 تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت.
نزد فصلنامه مکتب گفتگو محفوظ است.

021-88200417

تماس با ما

اینستاگرام

تلگرام

جستجو
فهرست

تحلیل بیانات رهبری (شماره صفر)

فصلنامه مکتب گفتگو > رهبری  > تحلیل بیانات رهبری (شماره صفر)

تحلیل بیانات رهبری (شماره صفر)

سخنی با مدیران و برای مدیران در جهاد اقتصادی از منظر مقام معظم رهبری

 

انقلاب اسلامی از آغاز پیروزی با دشمنی ها و جنگ های نظامی و فرهنگی درگیر بوده است که با لطف الهی وخواست و همت مردم و مسئولین سربلند از این معرکه ها بیرون آمده است دشمنان انقلاب اسلامی پس از ناکامی ها در جبهه های مختلف تمرکز خود را بر فشار و تهدید اقتصادی علیه کشور قرار داده اند و تحریم و سایر تاکتیک های این نبرد سخت را متناسب با نقاط ضعف و آسیب های اقتصادی کشور ما بکار گرفته اند.

 

رهبر معظم انقلاب به عنوان هدایت گر کلان کشور در طول این سال ها با درک صحیح مقتضیات کشور شعارهای سال (۹۵ تا ۸۷) را متناسب با ضعف های اقتصادی که باید جبران شود در نظر گرفتند و ایشان همچنین با طرح  مفهوم اقتصاد مقاومتی  و ابلاغ سیاست های کلی آن  اهمیت و لزوم پیگیری انجام این مهم را خواستار شدند و درنهایت  با تبیین  ابعاد مختلف آن،  نقشه ی راه پیاده سازی اقتصادمقاومتی را ترسیم فرمودند.

  از منظر ایشان اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، درشرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده ی رشد و شکوفایی کشور باشد. قاعدتا چنین اقتصادی از طریق راهبردهایی مانند مدیریت مصرف، استفاده از تولیدات داخلی، استفاده نمودن بهینه  از منابع و امکانات، کارآفرینی، مردمی کردن اقتصاد، توانمند نمودن بخش خصوصی،  کاهش وابستگی به نفت و مانند آن محقق خواهد شد.

 

تحقق چنین راهبردهایی نیازمند مدیریت صحیح و کارآمد اقتصادی کشور می باشد. اصولاً از منظر مقام معظم رهبری بار سنگین پیشرفت کشور بر دوش مدیران است و همه مدیران بخش های گوناگون در این مقوله مهم مسئولند ( ۰۱/۰۱/۱۳۸۷ ) ایشان بارها از منظر فقهی فرمودند اگر دستگاه مدیریت جامعه و کشور صالح و سالم باشد خطاهای متن جامعه قابل اغماض است و در مسیر جامعه مشکلی بوجود نخواهد آمد اما اگر مدیریت و راس جامعه  از صلاح و سلامت و عدل و تقوی و ورع استقامت دور باشند ولو در میان مردم صلاح هم وجود داشته باشد آن صلاح بدنه مردم نمی تواند این جامعه را به سرمنزل مطلوب هدایت کند یعنی تاثیر راس قله و هرم مجموعه مدیریت و دستگاه اداره کننده در یک جامعه اینقدر فوق العاده است ( ۲۰/۰۴/۱۳۶۹ )

 

امروز و در شرایط جهاد اقتصادی و اجرای اقتصاد مقاومتی نیز، بار پیشرفت اقتصاد مقاومتی بر عهده مدیران کشور می باشد، مدیران بخش های گوناگون کشور می توانند از طریق ارتقاء شایستگی های مدیریتی خود و نیز ساختن نظام های کارآمد اقتصادی و اداری زمینه تسهیل در اجرای اقتصاد مقاومتی را فراهم نمایند.

در این راستا مسایلی مانند اینکه

  • کدام شایستگی های مدیریتی، شایستگی های اولویت دار مدیران در دوران اجرای اقتصاد مقاومتی است؟
  • چگونه این شایستگیها در مدیران کشور ایجاد و ارتقاء می یابد؟
  • و نیز چگونه می توان نظام های کارآمد اقتصاد مقاومتی را در کشور طراحی و استقرار نمود؟
  • و…

باید جزء مسائل اصلی مجموعه های آمورشی و پژوهشی حوزه مدیریت در کشور باشد و لذا این نوشتار سعی دارد در آینده مطالبی را جهت رهیافت به مسایل فوق مطرح نماید./

 

 

منابع مورد استفاده شده:

  1. جزوه راهنمای مدرسان اقتصاد مقاومتی تهیه کننده: کانون تربیت و اقتصاد دکتر عادل پیغامی و هیئت علمی دانشگاه امام صادق ( ع )
  2. پرسمان اقتصادی ( پرسش هایی پیرامون مسائل اقتصادی دکتر پیغامی کتاب اقتصاد مقاومتی گفتارها و رهیافت ها ،کاری از مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی
  3. کتاب عیار مدیران از منظر رهبر معظم انقلاب امیر حسین بانگی پور
  4. فرد کتاب چگونه مدیریت کنیم طرح الگوی اخلاق و عمل مدیران در بیانات و رهنمود های حضرت امام خامنه ای (مد ظلله)
  5. موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید